Over ons allemaal

De artistieke kant van Nineties bestaat uit drie makers, geboren in de jaren tachtig en opgegroeid in de jaren negentig. Voortgekomen uit een gedeelde liefde voor dezelfde onderwerpen en de visie op een andere manier van werken. Met een voorliefde om theater te maken voor een nieuw publiek en op verschillende locaties ontwikkelt Nineties zich als nomadisch theater-collectief.

Anne Maike Mertens (1984) studeerde Theaterwetenschappen in Utrecht en combineerde dat met de theatermakers opleiding aan de Amsterdamse Toneelschool. Bij de voorstellingen van Nineties doet ze vaak de eindregie. Bij hoge uitzondering is ze op de vloer te zien zoals bij de eerste Nineties en de Nacht van de Collectieven. Ze is een maker die een voorliefde heeft voor ‘gewoon doen’, en is altijd op zoek plekken net buiten het gebaande paden van het theaterlandschap. Naast Nineties heeft ze de regie over de breiclub “Brei”, waarmee al vier jaar theaterdecors van wol wordt gebreid met een club dames in Amsterdam Noord. In september 2017 gaat de gebreide jeugdvoorstelling 6+ Superoma in première in de Krakeling.

Yannick Noomen (1987) is tot nu toe in alle voorstellingen van Nineties te zien als acteur en speelt en/of produceert hij de muziek. Hij had na zijn afstuderen als acteur aan de de Amsterdamse Toneelschool & Kleinkunstacademie zijn ondernemingsdrift gestoken in het heroprichten van Café CoX (het oude café onder de Stadsschouwburg van Amsterdam) samen met twee studenten van de Filmacademie. Hier was hij het concept begonnen een nieuwe verzamelplek voor kunstenaars te creëren en waar het algemene publiek op subtiele wijze meer in aanraking komt met verschillende disciplines van kunst. Yannick speelt momenteel ook bij Wunderbaum in de voorstelling We doen het wel zelf en is ook sporadisch te vinden in film- en televisieland.

Floor Houwink ten Cate (1987) is na haar afstuderen aan de Filmacademie en het behalen van een master in Theater Studies aan de Universiteit Utrecht, aan het werk gegaan als dramaturg, schrijver en filmmaker. In 2016 schreef en regisseerde ze de muzikale en fysieke korte film Grand Tour (gerealiseerd in het kader van NTR Kort!) Op dit moment schrijft Floor aan twee nieuwe filmplannen. In het theater werkt ze naast Nineties ook samen met andere makers, waaronder als regieassistent van Boogaerdt & Van der Schoot en Naomi Velissariou. Ook was ze in 2015 Nieuwkomer bij Orkater met de voorstelling Route Nationale.

 

Naast de artistieke kant is Nineties niets zonder haar productionele en zakelijke kant:

Mara Aronson (1989) rondde in 2012 de Opleiding Productie Podiumkunsten af aan de Theaterschool in Amsterdam. Tussen 2012 en 2016 produceerde zij de voorstellingen van Zoutmus als Nieuwkomers van Orkater. Daarnaast werkte zij als freelance productieleider en/of zakelijk leider met oa. Tijken & Windhorst, Sanne Nouws, De Nacht van de Collectieven, de Flamenco Biennale en de Nederlandse Opera. Vanaf 2016 heeft Mara zich  bij het Nineties team gevoegd en richt ze zich op de juiste benadering om de vernieuwende vorm van Nineties als “zwervend collectief” financieel en productioneel te dragen.

Talitha Stijnman (1972) is in 1996 afgestudeerd in de Theaterwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam met een specialisatie in modern muziektheater. Tijdens haar studie heeft ze een jaar Drama Studies gestudeerd aan Trinity college Dublin (Ierland). In 2001 heeft ze Paradiso Melkweg Productiehuis (PMP) opgezet, waar ze met jonge muzikanten en (muziektheater)makers multidisciplinaire producties voor het popcircuit produceert. Sinds 2014 combineert ze deze baan en ondersteunt de directie van Paradiso bij het ontwikkelen van artistiek beleid voor de afdeling Research & Development. Daarvoor heeft zij gewerkt als freelance producent bij o.a. Holland Festival, Theatergroep Hollandia, Orkater en Grachtenfestival. Bovendien heeft ze zitting in het bestuur van jeugdmuziektheaterorkest MaxTak en muziektheatergezelschap Project Wildeman.

Lisa van Woersem (1989) studeerde sociologie en algemene cultuurwetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam. Ze begon haar carrière als onderzoeker bij de Boekmanstichting, een adviescentrum voor kunst- en cultuurbeleid, en werkt sinds 2015 als (creatief) producent bij Paradiso Melkweg Productiehuis. Jonge makers krijgen hier de mogelijkheid om hun artistieke handtekening te ontwikkelen met producties op de het snijvlak tussen popmuziek, theater, beeldende kunst, film en visual art. Daarnaast is zij subsidieadviseur muziek- en muziektheater bij het Amsterdamse Fonds voor de Kunsten.  Lisa heeft een grote voorliefde voor popmuziek- en cultuur, en beleid is haar hobby.