Anne Maike maakte samen met Dalton Jansen in het voorjaar van 2022 de voorstelling Birds. Een samenwerking die startte bij de conceptontwikkeling en eindigde bij de eindregie. Dalton en Anne Maike vonden elkaar in het combineren van dans en theater, in het creëren van een wereld waarin het fysieke optelt bij het talige, een emotionele beeldtaal, een urgent maatschappelijk onderwerp en de samenkomst van teksttheater en dans. Birds werd bekroond met dansprijzen, volle zalen en lovende reacties en recensies. Vanaf eind januari ‘24 slingeren Anne Maike, Dalton en DOX, ondersteund door Nineties en Theater Rotterdam, met een geheel nieuwe frisse cast, dit bijzondere verhaal opnieuw het theater in.
Birds vormt het startpunt voor samenwerkingen tussen Black Birds en Nineties. De komende jaren zullen er meerdere voorstellingen in coproductie verschijnen, gevoed vanuit de nieuwsgierigheid naar de ontmoeting tussen de emotionele taal van dans en de vaak meer conceptuele taal van theater.
‘Eenzaamheid is een goede plek om te bezoeken, een slechte plaats om te verblijven. Birds vat dit krachtig samen.’
Volkskrant ★★★★☆
Echte vrijheid, hoe ziet dat eruit? De prijswinnende choreograaf en danser Dalton Jansen keek in de jeugdzorginstelling waar hij opgroeide vaak uit het raam naar de vogels buiten. Ze waren vrij, maar wel de hele dag bezig hun eten bij elkaar te sprokkelen. Hoe zou het hem zelf vergaan als hij straks vrij was? Zou hij het redden, daar in de buitenwereld? Dalton verbeeldt de moeilijke weg naar volwassenheid van jongeren die niet thuis kunnen wonen.
Wegens succes is de voorstelling Birds terug in de theaters. In deze 12+ voorstelling vol dans, spoken word en muziek word je meegezogen in de belevingswereld van een jongere die woont in een jeugdzorginstelling. Hierbij komen vragen langs als; Hoe deal je met de toekomst als je geen veilig nest hebt gehad? Ben je wel klaar voor de maatschappij? En is de maatschappij wel klaar voor jou?
‘Birds is confronterend, intelligent en intens. Het maakt grote vragen en dilemma’s in de jeugdzorg begrijpelijk. Er is geen goed of fout, maar er is goed én fout.’
Aimee Heijdenrijk, directeur Stichting Pameijer
Dalton wil met Birds laten zien dat het kan: je uit een benarde situatie vechten, al is het niet makkelijk. “Als je in een jeugdzorginstelling woont, kun je het gevoel hebben dat je een outsider bent. Ouders, vakanties, een ‘gewoon’ leven: dat ken je allemaal niet. Nadenken over de toekomst kan daarom heel beangstigend zijn. Door middel van de voorstelling Birds kan ik het nog meer bespreekbaar maken en geef ik de jongeren in een jeugdzorginstelling een stem.”
In Birds vertaalt Dalton de verhalen van de jongeren met wie hij sprak naar een caleidoscopische mix van disciplines, die uitdaagt tot reflectie. Hoe ga jij om met tegenslag? Durf je te dromen? Sla jij je vleugels uit, in de hoop dat je kunt vliegen?
Prijzen Birds
Dalton maakte met Birds zijn eerste avondvullende voorstelling bij DOX in 2022. Hiermee won hij in datzelfde jaar de Zilveren Krekel in de categorie “meest indrukwekkende productie”. “De vogels buiten zijn voor hem de vrijheid, hierbinnen kan de jongen geen kant op. Birds opent voor ons de deur naar zijn binnenwereld, letterlijk en figuurlijk. Zijn verdriet, woede en wanhoop worden weliswaar sierlijk gespiegeld in de bewegingen van de dansers, maar Birds is vooral rauw en recht voor je raap”, aldus de jury. Ook ontving de choreograaf tijdens de 25e jubileumeditie van de Nederlandse Dansdagen de Jonge Zwaan (’22) voor “de meest indrukwekkende jeugddansproductie”. Uit het juryrapport: Dalton Jansen heeft het maatschappelijk actuele en voor hemzelf zeer persoonlijke thema van langdurig verblijf in jeugdzorg verwerkt tot een indringende voorstelling, waarin dans en acteren gelijkwaardig en wederzijds aanvullend zijn. Tekst, choreografie en vormgeving zijn krachtig, beeldend en schrijnend.
Wie is Dalton Jansen?
Danser en choreograaf Dalton Jansen (Rotterdam, 1993) studeerde in 2018 af aan de opleiding Urban Contemporary (JMD) in Amsterdam. Zijn choreografieën begeven zich op het snijvlak van hip hop en contemporary dance. In 2021 richtte hij zijn eigen dansgezelschap BLACK BIRDS op. Naast de prijzen voor Birds, ontving hij ook de BNG Dansprijs (‘21), de Prijs van de Nederlandse Dansdagen (’21), de DOX Award (’21) en stimuleringsprijs NEXT (’22). De laatste jaren onderzocht hij – in het kader van de nieuwe makerssubsidie van Fonds Podiumkunsten – zijn eigen dansvocabulaire onder de vleugels van Conny Janssen Danst, DOX en Productiehuis Theater Rotterdam (TR).
01-02-2024
Utrecht
(Theater Kikker)
02-02-2024
Utrecht
(Theater Kikker)
09-02-2024
(Theater Rotterdam)
13-02-2024
(Krakeling)
14-02-2024
(Krakeling)
15-02-2024
(Theater aan het Spui)
22-02-2024
(C.C. Beringen)
28-02-2024
(Schouwburg Hengelo)
01-03-2024
(Podium Mozaïek)
12-03-2024
(Parktheater)
21-03-2024
(ECI Cultuur Fabriek)
22-03-2024
(Schouwburg Het Park)
26-03-2024
(Theater De Veste)
03-04-2024
(Schouwburg de Lawei)
09-04-2024
(Theater Heerlen)
11-04-2024
(Schouwburg Orpheus)
18-04-2024
(De Maaspoort)
23-04-2024
(Frascati)
24-04-2024
(Frascati)
02-05-2024
(Podium Hoge Woerd)
09-05-2024
(MAAS)
15-05-2024
(Leidse Schouwburg)
16-05-2024
(Stadsschouwburg Utrecht)
An experience of time in a digital age
Ons digitale tijdperk heeft veel versnelling teweeg gebracht. In nanoseconden hebben we toegang tot alles wat we willen weten, hebben we contact met wie dan ook en creëren we hele werelden. Het wekt de indruk dat we ‘de tijd’ in handen hebben. Maar in hoeverre is dat zo?
Met To Be Continued neemt Nineties onze tijdservaring onder de loep. In deze theatrale installatie zijn er geen acteurs, maar speelt digitale technologie de hoofdrol. Al bij het kopen van je kaartje maak je kennis met de hoofdrolspeler van deze installatie; via Telegram kom je in contact met een bot die jouw input nodig heeft voor zijn digitale performance op locatie.
scan the QR code to start
or click here on your smartphone
after downloading Telegram for the first time
scan or click again to activate the bot
In samenwerking met videokunstenaar Noralie, mediaontwerpers Luna Maurer en Roel Wouters van Moniker en muzikant/producer Philipp Thimm bevraagt Nineties de maakbaarheid van tijd. To Be Continued is een samensmelting van verschillende digitale media, een digitale performance op locatie met immersieve animatie en muziek geïnspireerd op de wereld van interfaces, apps en preloaders.
Nineties zet met To Be Continued een nieuwe en bijzondere stap in haar makerschap en gaat (na Untitled_2021 en On All Things Earth) verder in op de theatrale kracht van video, muziek en scenografie. Bekend om haar scherpzinnige en eigentijdse voorstellingen, verzamelt Nineties nieuwe perspectieven op onze altijd in beweging zijnde wereld. Spelend met elementen van beeldende kunst, digitale media, literatuur, muziek en performance, kent hun werk vele vernieuwende en alternatieve theatrale vormen.
“To Be Continued is een overdonderende performance over digitale technologie”
Vincent Kouters - Volkskrant
DISCLOSURE:
1. Deze productie is enkel met een smartphone te ervaren en maakt gebruik van messenger service Telegram. Met het kopen van een kaartje ga je akkoord met het gebruik van dit platform. Je contactgegevens blijven beschermd en worden niet gedeeld met andere gebruikers of bedrijven. Telegram biedt meer privacy en security opties dan Whatsapp en is ook te gebruiken zonder het delen van je mobiele telefoonnummer. Klik hier voor de FAQ!
Na het scannen van de QR code of het klikken op de URL, gaat de rest automatisch en ben je in een paar seconden in contact met onze bot! Ook als je Telegram nog niet gebruikt: je wordt automatisch gevraagd de app te downloaden, daarna activeer je de bot door opnieuw te scannen of de link te klikken.
2. Deze theatrale installatie maakt gebruik van stroboscoop effecten.
Zes Nederlandse toneelteksten uit de theatergeschiedenis worden theatraal gelezen door gerenommeerde acteurs. Tussendoor is er soep en brood. Bier en jenever wordt eerlijk geturfd op je bierviltje. Een zondagmiddag in Bellevue met een tekst die je waarschijnlijk niet kent is een reeks aan lezingen voor de theater- en literatuurliefhebber. Nineties en Theater Bellevue vragen met deze reeks meer aandacht en waardering voor de toneeltekst van eigen bodem. Onder leiding van regisseur Anne Maike Mertens van Nineties en Tom Helmer dramaturg en programmamaker van Theater Bellevue, selecteert in 2023 een zes-koppige redactie, zes ‘vergeten’ Nederlandse toneelteksten die aansluiten op actuele thematiek.
Op het programma
Bij de eerste editie werden de stukken Brandgrens van Enver Husicic gelezen en de stukken Dracula en Hyde van Michael Mathews door Carmen van Mulier, Emmanuel Ohene Boafo, Anton de Bies, Maarten van Hinte, Benjamin Moen en Gavin Viano.
Bij de 2 editie op 26 februari werd het stuk De Kreukel Dialogen van Matin van Veldhuizen en Wat is er aan de hand met Daniela Duñoz van Suzanne van Lohuizen gelezen door Ayşegül Karaca, Funda Müjde, Carmen van Mulier, Emmanuel Ohene Boafo en Yannick Noomen.
Op de derde editie lezen Carmen van Mulier, Yannick Noomen, Joost II Sickinga, Lotte Driessen en Frank Wijdenbosch, Gerardjan Rijnders en Kimberley Agyarko de stukken De Hoeksteen van Gerardjan Rijnders en Lumumbah-bah! van Sam Bogaerts en Nadine Lavern.
“Het is bijzonder dat theater tijdelijk is en vervliegt, maar het zou nog mooier zijn als er ook iets van behouden blijft. Anders weet je ook niet op welke bodem je staat.”
Anne Maike Mertens in Het Parool
Achtergrond
Een zondagmiddag in Bellevue met een tekst die je waarschijnlijk niet kent is een vervolg op Stoffige Stukken. Nineties organiseerde in 2022 Stoffige Stukken, een ode aan langvergeten stukken van huisgezelschap van Bellevue, Toneelgroep Centrum. In navolging van dit geslaagde festival weekend waarbij met vijftien acteurs zes teksten werden herlezen en bevraagd zet Nineties, onder leiding van regisseur Anne Maike Mertens het herlezen voort. Er is dat weekend een waardevol gesprek geopend over tekst en tijdgeest, maar ook over Nederlandse traditie van herspelen en van toneelteksten. Nineties en Theater Bellevue lezen, luisteren en praten door. Want waar iets geschreven is, heeft iets geleefd.
“Een zeer geslaagde ode aan alles wat verloren is gegaan.”
Theaterkrant