ONLY IN DUTCH
Eind deze winter laten we zes pareltjes glanzen, gedurende drie winterse zondagmiddagen in café de Smoeshaan van Theater Bellevue. Zes Nederlandse toneelteksten uit de theatergeschiedenis worden theatraal gelezen door gerenommeerde acteurs. Tussendoor is er soep en brood. Bier en jenever wordt eerlijk geturfd op je bierviltje. Een zondagmiddag in Bellevue met een tekst die je waarschijnlijk niet kent is een reeks aan lezingen voor de theater- en literatuurliefhebber. Nineties en Theater Bellevue vragen met deze reeks meer aandacht en waardering voor de toneeltekst van eigen bodem. Onder leiding van regisseur Anne Maike Mertens van Nineties en Tom Helmer dramaturg en programmamaker van Theater Bellevue, selecteert in 2023 een zes-koppige redactie, zes ‘vergeten’ Nederlandse toneelteksten die aansluiten op actuele thematiek.
op het programma
Op 12 februari wordt de reeks afgetrapt met: Brandgrens van Enver Husicic en Dracula en Hyde van Michael Mathews. Brandgrens van Enver Husicic is een theatertekst uit 2007 over de spanningen tussen Rotterdamse jongeren en de politie die dreigen uit te monden in een grote confrontatie die op het eerste gezicht sterk doet denken aan de Curaçao Uprising (Trinta di Mei) op 30 mei 1969. Een dag waarop Curaçaose arbeiders, onder leiding van Wilson ‘Papa’ Godett, in opstand kwamen tegen oneerlijke beloning en ongelijkheid tussen zwart en wit.
Dracula (1993) en Hyde (1995) van Michael Mathews zijn twee stukken uit zijn monstertrilogie. De markante theatermaker Micheal Matthews is een van de blikvangers van het Nederlandse avantgarde-theater uit de jaren negentig. Hij verbond de Grieken met funk, opera met clubcultuur, cult-horror met klaagliederen, en bewoog met evenveel gemak en elegantie in het nachtleven als in de theaterelite. Naast Enver Husicic en Micheal Matthews zullen er op 26 februari en 19 maart teksten voorgelezen worden van onder andere: Matin van Veldhuizen, Gerardjan Rijnders, Nadine Lavern en Sam Bogaerts.
“Het is bijzonder dat theater tijdelijk is en vervliegt, maar het zou nog mooier zijn als er ook iets van behouden blijft. Anders weet je ook niet op welke bodem je staat.”
Anne Maike Mertens in Het Parool
Achtergrond
Een zondagmiddag in Bellevue met een tekst die je waarschijnlijk niet kent is een vervolg op Stoffige Stukken. Nineties organiseerde in 2022 Stoffige Stukken, een ode aan langvergeten stukken van huisgezelschap van Bellevue, Toneelgroep Centrum. In navolging van dit geslaagde festival weekend waarbij met vijftien acteurs zes teksten werden herlezen en bevraagd zet Nineties, onder leiding van regisseur Anne Maike Mertens het herlezen voort. Er is dat weekend een waardevol gesprek geopend over tekst en tijdgeest, maar ook over Nederlandse traditie van herspelen en van toneelteksten. Nineties en Theater Bellevue lezen, luisteren en praten door. Want waar iets geschreven is, heeft iets geleefd.