Over ons allemaal

De artistieke kant van Nineties bestaat uit drie makers, geboren in de jaren tachtig en opgegroeid in de jaren negentig. Voortgekomen uit een gedeelde liefde voor dezelfde onderwerpen en de visie op een andere manier van werken. Met een voorliefde om theater te maken voor een nieuw publiek en op verschillende locaties ontwikkelt Nineties zich als nomadisch theater-collectief.

Floor Houwink ten Cate (1987) is na haar afstuderen aan de Filmacademie en het behalen van een master in Theater Studies aan de Universiteit Utrecht, aan het werk gegaan als theater- en filmmaker. Ze was Nieuwkomer bij Orkater met de voorstelling Route Nationale en is sinds 2015 artistiek kernlid van Nineties. Ze schreef en regisseerde de korte film Grand Tour (Kort!) en werkt op dit moment aan twee nieuwe filmplannen. In 2019 doet ze de regie van de voorstelling Merkel. Heel soms staat ze op de vloer, zoals bij Nacht van de Collectieven. Ze is verder in het veld te vinden als regieassistent van Boogaerdt/VanderSchoot, Erik Whien en Naomi Velissariou.

Yannick Noomen (1987) is tot nu toe in alle voorstellingen van Nineties te zien als acteur en speelt en/of produceert hij de muziek. Hij had na zijn afstuderen als acteur aan de Amsterdamse Toneelschool & Kleinkunstacademie zijn ondernemingsdrift gestoken in het heroprichten van Café CoX (het oude café onder de Stadsschouwburg van Amsterdam) samen met twee studenten van de Filmacademie. Hier bouwden ze aan een nieuwe verzamelplek voor kunstenaars en tegelijkertijd een podium waar het algemene publiek op subtiele wijze meer in aanraking komt met verschillende disciplines van kunst. Het verbinden van mensen en publiek vinden voor kunst heeft later ook zijn plek gevonden in het DNA van Nineties. Yannick speelt en speelde hier en daar ook nog bij andere gezelschappen, zoals Wunderbaum en het Nationaal Toneel en is ook sporadisch te vinden in film- en televisieland.

Anne Maike Mertens (1984) studeerde Theaterwetenschappen in Utrecht en combineerde dat met de theatermakers opleiding aan de Amsterdamse Toneelschool. Bij de voorstellingen van Nineties doet ze vaak de eindregie. Bij hoge uitzondering is ze op de vloer te zien zoals bij de eerste Nineties en de Nacht van de Collectieven. Ze is een maker die een voorliefde heeft voor ‘gewoon doen’, en is altijd op zoek plekken net buiten het gebaande paden van het theaterlandschap. Naast Nineties heeft ze de regie over de breiclub “Brei”, waarmee al vier jaar theaterdecors van wol wordt gebreid met een club dames in Amsterdam Noord. In september 2017 ging de gebreide jeugdvoorstelling 6+ Superoma in première in de Krakeling.

Naast de artistieke kant is Nineties niets zonder haar productionele en zakelijke kant:

Bjorn Jansen (1975) werkt al meer dan tien jaar met veel plezier en bevlogenheid als productieleider, uitvoerend producent en zakelijk leider. Vanuit zijn bedrijf Lijn6 theaterproductie heeft hij talloze producties vormgegeven. Bjorn beschikt over ruime ervaring in het produceren van podiumkunsten en evenementen op locatie.
De eerste kennismaking met het werk van de Nineties vond plaats in de krochten van de Vondelbunker (Naar Bukowski) In de jaren hiernavolgend heeft Bjorn het collectief intensief gevolgd en groeide zijn bewondering verder.
Naast de noeste arbeid welke hij tegenwoordig voor de Nineties verricht, werkt hij bij theaterbureau Berbee alwaar hij zich richt op verkoop van voorstellingen aan theaters in Nederland en België. Bjorn is pragmatische ondernemer met oog voor structuur, teamspirit en synergie. Hij werkt het liefst vanuit de luwte en vormt een belangrijke schakel in het team achter de coulissen.